Saint-Rémy-de-Provence

Het psychiatrisch ziekenhuis in het klooster Saint-Paul-de-Mausole werd het volgende oord voor Vincent van Gogh na zijn verblijf in het gele huis te Arles. Vincent verbleef hier een jaar lang van 8 mei 1889 tot 16 mei 1890 – foto Claudia Koole

In Saint-Paul-de-Mausole schilderde Vincent zijn 2e Sterrennacht in juni 1889. Via NPO focus is er een kleine feitelijke beleving te zien:
https://npofocus.nl/micrio/sterrennacht/

Sterrennacht met een boodschap

Dr Peyron besteedde niet zoveel aandacht aan Vincent. Misschien hield hij wel op tijd zijn gesprekken, maar in één van Vincent z’n brieven laat hij weten dat deze arts hem net zo goed liet wegkwijnen in een ruimte, net als andere figuren met geestelijke aandoeningen, binnen de psychiatrische instelling van Saint-Paul-de-Mausole. Ze moesten het zelf maar uitzoeken voor grote delen van de tijd. Voor de zoveelste keer werd Vincent niet begrepen, niet erkend en aan zijn lot overgelaten. Van dat lot wilde hij steeds het beste maken, hoe moeilijk dat ook was met gevoelens in mineurstemming. Vanuit zijn raam schilderde hij, na een aantal studies, het werk De Sterrennacht in juni 1889. Dit is een sterk impressionistisch werk. De imaginatie van Vincent wordt op het doek gebracht. Ten onrechte wordt deze Sterrennacht, in vergelijking met zijn eerste Sterrennacht aan de Rhône september 1888, gekoppeld aan zijn verwarring en psychoses die hij zo nu en dan had. Deze tweede Sterrennacht geeft een uniek beeld van de mensheid. Het is voortreffelijk om te zien welke betekenis de cipres voor hem had, al is deze al vele betekenissen toegeschreven de afgelopen eeuw, en welke diepe waarheid er steekt achter de wentelingen in de lucht; als een Sterrennacht met een boodschap voor nu en zelfs nog eeuwen later! Er is reeds een expositie gehouden met de titel Vincents Voorzienigheid, tweemaal zelfs in 2017 in Etten-Leur en  in 2018 in Oudenbosch, over deze Sterrennacht, maar er zijn aanvullende feiten bijgekomen die uit de doeken worden gedaan eind 2019/begin 2020. Dat verklaart meteen waarom dit doek misschien het meest geliefde werk is wereldwijd.